 2009. július  30. 23:11 | Forrás: STOP/Népszabadság
2009. július  30. 23:11 | Forrás: STOP/Népszabadság  Fleck Zoltán  jogszociológus a jogerős gárdaoszlató ítélet megjelenése után elvégezte azt a  munkát, amellyel igyekszik érthető köznyelven, kezelhető terjedelemben  hozzáférhetővé tenni a lényeget:
 "A Magyar Gárda Egyesületet  feloszlató jogerős bírósági ítélet jelentékeny hozzájárulás a Magyar Köztársaság  jogrendjéhez. Annak ellenére, hogy nem szerencsés egy ítélet írásba foglalása  előtt értelmezni a döntést, az elmúlt napokban sokunkkal megtörtént, hogy  véleményt mondtunk az ítélet szóbeli indoklásából a sajtóba átkerült töredékek  alapján. Mivel a fővárosi táblabíróság gárdaítélete a közéletre jelentős hatást  gyakorol és az állampolgári tudat szempontjából sem elhanyagolható, az ítélet  szövegének megismerése után tartozunk a jogalkalmazónak és a demokratikus  közvéleménynek azzal, hogy - immár biztosabb alapokon - újra elemzés alá vonjuk  a jogerős döntést. Annál is inkább, mert a tábla július 2-án kelt ítélete  (5.Pf.20.738/2009/7.) sok szempontból iránymutató jogértelmezést végzett,  érdemes arra, hogy a közéleti viták érveit is befolyásolja" - olvasható "A  gárdaítélet" című cikkben.
 Fleck Zoltán emlékeztet arra, hogy  már a hosszú tehetetlenkedés (sőt, ennél is súlyosabb ügyek - például a  gárdisták által a bíróság folyosóján produkált jelemetek, vagy a kijelölt bíró  visszalépése) után "az elsőfokú döntés felélesztette a reményt, hogy léteznek  hatékony, használható jogállami eszközök az alkotmányellenes szélsőjobboldal  korlátozására.
A most megszületett jogerős ítélet néhány kérdésben tovább oszlatta a kételyeket. A Fővárosi Ítélőtábla nemcsak elfogadta az elsőfokú döntés alapjait, de ki is egészítette azt: a jogellenesség alapjainak meghatározását kibővítette, s az ítélet hatályát kiterjesztette a mozgalomra. Ezek a kiegészítések precedensértékűek, előremutatók és tisztázók" - írja Fleck Zoltán.
 A most megszületett jogerős ítélet néhány kérdésben tovább oszlatta a kételyeket. A Fővárosi Ítélőtábla nemcsak elfogadta az elsőfokú döntés alapjait, de ki is egészítette azt: a jogellenesség alapjainak meghatározását kibővítette, s az ítélet hatályát kiterjesztette a mozgalomra. Ezek a kiegészítések precedensértékűek, előremutatók és tisztázók" - írja Fleck Zoltán.
"Mivel az egyesület célját a Magyar  Gárda működtetésével valósította meg, nem hivatkozhat arra, hogy a mozgalom  tevékenységét nem lehet az egyesületnek betudni: azért, mint anyaszervezet  felelős. A felelősség azon alapul, hogy a jogi személy működési körében ténykedő  természetes személyek magatartása a jogi személy magatartásának minősül. Ennek  következtében a felelősségi viszony hatásai fordítva is érvényesek: Az  "egyesület a Magyar Gárdát szervezeti egységként magában foglalja, ennél fogva a  jelen jogerős ítélet mindkettőre kiterjed: vagyis az egyesület feloszlatása  kapcsán a bíróság a Magyar Gárdában tevékenykedő természetes személyek  együttműködésének az egyesülethez kötődő szervezeti kereteit is megszünteti".  Ennek értelmében senki nem hivatkozhat a mozgalomra mint létező formára, sem  toborzást, sem rendezvényeket nem tarthat, az ilyet szervezőket, vezetőket  büntetőjogi felelősség terheli. Tevékenységük feloszlatott társadalmi szervezet  vezetésében való részvételként értelmezhető, ami kimeríti az egyesülési joggal  való visszaélés büntető tényállását. A jogerős döntés ugyanis elzárta a mozgalom  számára képzelt kiskaput a társadalmi szervezet feloszlatása után azzal, hogy a  Magyar Gárdát az egyesület részeként határozta meg."
 További értelmezést igényel viszont  az, hogy a bíróság "nem tilthatja be az állampolgárok egyenruhás gyülekezését,  felvonulását, véleményük kifejezését. Önmagában a korábban megszüntetett Magyar  Gárda szerveződéshez tartozó magánszemélyek jogait a döntés nem érinti. Ebből az  következik, hogy további alapos alkotmány- és törvényértelmezést igényel, hogy  adott esetben a gyülekezési jog milyen megsértését jelenti például egy  egyenruhás felvonulás egy település romák lakta negyedében. Mivel az egyesületet  feloszlató jogerős döntés alapos választ adott az alapjogok korlátozásának  határairól, a szükségességről és arányosságról, a jövőbeli jogalkalmazó ebből  kiindulhat" - vélekedik Fleck Zoltán.
 Írásának "Jogértelmezés a  nácitlanításhoz" című alfejezetében Fleck Zoltán részletesen és nagy  egyetértéssel idézi a bírúóságnak a rasszizmussal, a gyűlöletkeltéssel, a gárda  tevékenységével kapcsolatos jogértelmezését.
 "A bíróság kiterjedt jogértelmezést  végzett, amikor mérlegelte, hogy szükséges-e és arányos-e a feloszlatás - ami  ugyanolyan súlyú beavatkozás az egyesülési jogba, mint egy demonstráció  feloszlatása a gyülekezés alapjogába. Ez a jogértelmezés kiindulópontja lehet  minden olyan hatósági beavatkozásnak, amelyet a rasszizmus, a szélsőjobboldali  agresszió és a gyűlöletbeszéd provokál, és eddig láthatólag zavarokat okozott a  jogalkalmazásban" - írja Fleck Zoltán. - "A bíróság a Magyar Gárda  tevékenységének jogi értékelésekor jelentőséget tulajdonított annak a ténynek,  hogy a közbiztonság témakörében kizárólag a romák által elkövetett  bűncselekményekkel foglalkoztak, rendezvényeik helyszínéül csak olyan  településeket választottak, ahol jelentős roma kisebbség él, s hogy szónoklataik  gyűlöletkeltő, rasszista tartalmúak voltak, mindezt "vonulásos demonstráció,  vezényszavak, köszöntések és a gárdisták által viselt egyenruha összhatása  egészítette ki". A helyszínek kiválasztásából is kitűnik, hogy nem a párbeszéd,  a társadalmi problémák megvitatása a cél, hanem a szélsőséges vélemények  deklarálása félkatonai jellegű erődemonstráció keretében. Ezeken a helyszíneken  e szélsőséges, kirekesztő véleményeket a sértett csoport is kénytelen volt  megfélemlítve végighallgatni, nem volt módjuk kitérni a közlés elől. A bíróság a  konkrét magatartásokat összességükben vizsgálta, és nemcsak a tatárszentgyörgyi,  hanem a faddi és a galgagyörki rendezvényeket is értékelte. A jogsértés  megállapításánál nem a polgári törvénykönyv személyiségi jogából vezette le a  mások szabadságának és jogainak sérelmét, hanem az alkotmányból és a nemzetközi  szerződésekből (a római és New York-i egyezményből) következő állami  kötelezettségekből."
 "...a közrend és köznyugalom olyan  védendő érték, amely a közösségek szintjén értelmezhető. Tehát a gárda  rendezvényei az erőszak veszélyével jártak, gerjesztették a konfliktusokat, a  közrendet, köznyugalmat támadták, mások biztonsághoz és szabadsághoz való jogát  sértették, és a községek lakóinak szabadsága ezáltal ténylegesen  sérült."
 A bíróság nagyon jelentős értelmező  munkát végzett el a véleménynyilvánítás szabadságának határaival  kapcsolatban.
 "A bíróság több strasbourgi döntést,  köztük a Vajnai kontra Magyarország ítéletet is felhívta annak alátámasztására,  hogy a véleménynyilvánítás joga csak addig terjed ki a gyűlölködésre is, ameddig  nem válik alkalmassá erőszak szítására. Ebbe a szabadságba természetesen  beletartoznak a különböző szimbólumok és öltözékek is. A konkrét esetre nézve ez  azt jelenti, hogy "...önmagában a Magyar Gárda rendezvényein elhangzott  szónoklatok tartalma vagy önmagában az egyenruha használata, illetve az  alakzatban vonulás, a vezényszavak, speciális köszöntések elhangzása a  véleménynyilvánítási és egyesülési jog gyakorlásába való beavatkozást nem  feltétlenül indokolja. Téved azonban az alperes, amikor úgy véli, hogy  mindezeket a körülményeket önmagukban és nem a tényleges megvalósulásuknak  megfelelően, azok összességében kell megítélni. (...) azt a kumulatív hatást  kell minősíteni, amit a véleménynyilvánítás és a gyülekezési joggyakorlás  konkrét megvalósulása kiváltott." Ezek a konkrét, objektív következményekkel  járó magatartások jogsértéseket valósítottak meg az erőszak veszélyével, a  köznyugalom megzavarásával, mások szabadságának és jogainak sérelmével. A  rasszista, kirekesztő megnyilvánulásokra nem terjed ki a vélemények szabadsága,  az védelemben nem részesíthető." 
 "A faji megkülönböztetést tiltó New  York-i egyezménnyel kapcsolatban a fővárosi táblabíróság jogerős döntése a  következőket közli: '...a faji megkülönböztetés és kirekesztés tilos magatartás.  A tilalom célja az alkotmányos rend alapját képező egyenlő méltóság megvédése. A  faji megkülönböztetés és a kirekesztés a demokratikus rendet alapjaiban támadja,  és mint ilyen - az EJEB gyakorlata szerint is - beavatkozást indokol, a New  York-i egyezmény szerint pedig kifejezetten betiltással (feloszlatással)  szankcionálandó'."
 "A Magyar Gárdát feloszlató jogerős döntés nem szabadít meg minket a szélsőjobboldali mételytől, ahogy nem szabadítja meg a mérlegelés munkájától a jogalkalmazót, de világos példát nyújtott az alkotmánnyal összhangban álló értelmezésre, amelynek segítségével, más, nem jogi eszközök használata mellett, elérhető a demokraták közös célja, a nácitlanítás" - zárul Fleck Zoltán cikke.
 
 
 
  
 





 
 
 


 
 Bejegyzések
Bejegyzések
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése